Tuesday, September 29, 2015



آخوند روحانی طی گفتگویی خواهان آزادی گروگانهای رژیم در قبال آزاد سازی سه گروگان آمریکایی شد

#بگونه: به گزارش رادیو آلمان،آخوند روحانی که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سی ان ان به احتمال آزادی سه آمریکایی در صورت آزادی سه مامور رژیم که در آمریکا زندانی هستند، اشاره کرد.
آخوند روحانی با اشاره به زندانیان ایرانی در آمریکا تصریح کرد که اگر ایا
لات متحده آمریکا گام‌های لازم را در راه آزادی آنان بردارد، او نیز تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا شهروندان آمریکایی ‌زندانی در ایران فوری آزاد شوند.
جسیون رضاییان، امیر حکمتی و سعید عابدینی سه شهروند آمریکایی ‌زندانی در ایران هستند. افزون بر این سه‌نفر شهروند دیگری از آمریکا بنام رابرت لوینسون، در سال ۲۰۰۷ در سفری به جزیره‌ی کیش ناپدید شد.
در حالیکه آمریکا بر این باور است که رژیم ایران ممکن است از سرنوشت لوینسون آگاه باشد، اما کارگزاران رژیم در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده اند.
جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست" در ایران تیر ماه سال ۱۳۹۳ بازداشت و حدود یک سال بعد به اتهام "جاسوسی" دادگاهی شد. آخرین جلسه دادگاه او ۱۹ مرداد ماه امسال برگزار شد. طبق آخرین گزارش‌ها حکم پرونده رضاییان صادر شده، اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده است.
امیر حکمتی که در آمریکا متولد شده، در ماه اوت سال ۲۰۱۱ برای دیدار با بستگانش به ایران سفر کرد. او پس از مدتی بازداشت و متهم به جاسوسی شد.جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ماه اوت سال جاری میلادی در آستانه چهارمین سالگرد بازداشت این زندانی آمریکایی خواستار آزادی او شده بود.
سعید عابدینی کشیش آمریکایی ایرانی‌تبار است که بیش از دو سال و نیم پیش به اتهام نقض امنیت ملی از طریق تشکیل کلیساهای خانگی در ایران دستگیر و به هشت سال حبس محکوم شد.
به گفته‌ جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کری در دیدار خود با ظریف مراتب نگرانی دولت آمریکا از ادامه بازداشت شهروندان این کشور در ایران را به ظریف ابراز داشته و خواهان بازگشت آنان به کشورشان شده است.
طبق گزارش اشپیگل آنلاین جان کری نیز تایید کرده که با ایران در مورد "تبادل زندانیان" چند گفت‌وگو صورت گرفته است. به گفته‌ وزیر خارجه آمریکا باید منتظر ماند و دید که روند تحولات چگونه خواهد بود.
در همین راستا مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ۴ شهریور ماه در نشستی خبری از دولت و مراجع قضایی آمریکا خواسته بود که هر چه سریع‌تر به بازداشت ایرانیان زندانی در این کشور خاتمه دهند.
خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش کرده است که "۱۹ ایرانی با ادعای نقض تحریم‌های آمریکا" در این کشور زندانی هستند.
درخور توجه آنکه حسن قشقاوی یک روز پیش از سخنان مرضیه افخم موضوع مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی را رده کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد احتمال مبادله جیسون رضاییان گفته بود که این موضوع واقعیت ندارد.
قشقاوی که معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه رژیم ایران را برعهده دارد، اظهار داشته بود: «بحث تبادل زندانیان مطرح نیست و چنین چیزی واقعیت ندارد. زیرا هر کدام از این موارد شرایط خاصی را دارد و ما در حال پیگیری این موارد هستیم و چنین چیزی را تا کنون نشنیده‌ام.»
این تنها رویکرد متناقض کارگزاران رژیم ایران در این باره نیست. علی لاریجانی، رئیس مجلس رژیم نیز روز ۲ سپتامبر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان در ارتباط با زندانیان آمریکایی در ایران گفته بود که رژیم ایران "علاقه‌ای به نگاه داشتن این افراد در زندان ندارد". 

#ایران #آمریکا #زندانیان #کلیسا #خبرنگاران #جاسوسی

No comments:

Post a Comment