Monday, September 21, 2015



آمار اسفناک نرخ بیکاری در بین جوانان ایرانی 

#بگونه: در گزارشی که خبرگزاری حکومتی مهر در رابطه با بحران بیکاری در ایران منتشر کرده است به اعترافات قابل تاملی هم در این گزارش پرداخته است، این خبرگزاری می نویسد: 
هر چند جستجوی شغل در ایران از سن ۱۰ سالگی آغاز می‌شود و تا ۶۵ سالگی ادامه می‌یابد اما جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال بیشترین شمار بیکاران را تشکیل می‌دهند، و امروز کمتر خانواده‌ای را در ایران می‌توان سراغ گرفت که در آن دستکم یک جوان بیکار تحصیلکرده وجود نداشته باشد. تازه‌ترین نتایج مرکز آمار ایران بیانگر این است که بیشترین شمار بیکاران کشور در گروه سنی زیر ۳۰ سال قرار دارند و در این گروه نرخ بیکاری جوانان بین ۲۰ تا ۲۴ سال بیش از همه یعنی به میزان ۷‚ ۲۸ درصد یعنی حدود سه برابر نرخ بیکاری رسمی کشور است. در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال که طبق قانون کار ایران بعنوان گروه نوجوانان شاغل یا بیکار شناخته می‌شوند، نرخ بیکاری به ۲‚ ۲۲ درصد می‌رسد. به این ترتیب نوجوانان جویای کار از همان آغاز با پدیدۀ بحران بیکاری در کشور روبرو هستند. 
اما اسفناک تر از همه وضعیت کودکان کار است که سراسر معابر و کوچه‌ها و خیابانهای کشور را آکنده‌اند و به‌دلیل نزدیکی‌شان با گروهها و باندهای تبهکار در معرض دایمی انواع خطرها، تهدیدها و آسیبها قرار دارند. این کودکان نه از حمایت خانواده‌های غالباً آسیب دیده و نه از حمایت قانون برخوردارند. 
همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران هر چند بیش از ۶۰درصد فارغ‌التحصیلان کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما نرخ بیکاری زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال ۲‚ ۳۸ درصد و در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال ۶‚ ۴۹ درصد است.
بر اساس این آمارها که تنها گوشه‌یی از واقعیت را نشان می‌دهند شمار جوانان فارغ‌التحصیل بیکار به بیش از ۵ میلیون نفر بالغ می‌شود. 
قابل توجه اینکه وزیر کار آخوند روحانی علی ربیعی، بتازگی اعتراف کرد که حل معضل بیکاری جوانان از عهدۀ دولت خارج است و معاون او در زمینۀ کاریابی گفت: که تنها امکان دولت برای جلوگیری از افزایش بیکاری جوانان تحصیلکرده 'صدور آنان به خارج است.

#ایران #جوانان #کودکان_کار #اعتیاد #زنان #بیکاری

No comments:

Post a Comment