Monday, September 21, 2015



بازدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین 

#بگونه: به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تهران بسر می‌برد، در کمیسیون مجلس رژیم برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاضر شده است.
در همین حال این خبرگزاری اضافه می کند که یوکیا آمانو «دیداری تشریفاتی» نیز از تاسیسات پارچین انجام داده است.
خبرگزاری‌های حکومتی فارس و تسنیم به گفته‌ علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون اشاره کرده‌اند که از آژانس «انتقاد کرده» و گفته است «زمانی که سوخت ۲۰ درصدی راکتور [اتمی] تهران رو به پایان بود، آژانس به ما کمکی نکرد و مجبور شدیم خودمان آن را تامین کنیم.»
یوکیو آمانو نیز گفته است «در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام دادیم اما متأسفانه این توافق به موقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم. باید تاکید کنم که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد.»
او تاکید کرده است که پروتکل الحاقی، همانطور که در مورد ۱۲۰ کشور دیگر عضو، در مورد رژیم ایران نیز بدون تبعیض یا مورد استثنائی، اجرا خواهد شد.
تاسیسات پارچین، از مراکز نظامی‌ست که گفت‌وگو در مورد نظارت بر آن و یافتن پاسخی برای فعالیت‌های انجام شده در آن، بخشی مهم و حساس از مذاکرات اتمی را در بر گرفته بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲۸ مرداد ماه، گزارش داده بود که در توافقی محرمانه میان رژیم و آژانس اتمی، به تهران اجازه داده شده تا از کارشناسان خود، برای بازرسی از تاسیسات پارچین، استفاده کند.
نزدیک به یک ماه بعد، خبرگزاری رویترز گزارش داد، قرار شده در زمان نمونه‌برداری، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همراه متخصصان رژیم حضور داشته باشند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای یافتن پاسخ‌هایی در مورد این احتمال است، که پیشتر برخی آزمایش‌های اتمی با اهداف نظامی در این تاسیسات صورت گرفته است.
#ایران #آژانس_اتمی #آمانو #پارچین #برجام

No comments:

Post a Comment