Thursday, August 20, 2015



"توافق پارچین" در تضاد با عرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 رژیم مسئول بازرسی از پارچین است!
"پارچین" یک پادگان نظامی در جنوب شرقی تهران ست که در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد. 
به گزارش شبکه خبری «فاکس» آقای لیندسی گراهام در بیانیه‌ای در روز ۲۸ مرداد گفته است «اینکه به رژیم اجازه دهیم خودشان از تاسیسات اتمی بازرسی کنند، مانند این است که به محکومین اجازه دهیم، خودشان زندان را بگردانند». 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۸ مرداد بر اساس نسخه پیش‌نویس یک سند اختصاصی توافق رژیم و آژانس را توافقی "غیرمعمولی" خوانده و افشای آن را "به طور قطع" موجب برآشفتن منتقدان توافق هسته‌ای میان رژیم و شش قدرت جهانی و منتقدان اوباما در آمریکا دانسته است.
بر اساس این گزارش٬ عنوان این سند "توافق جداگانه ۲" است که از وجود "توافق جداگانه ۱" نیز میان آژانس و رژیم دلالت دارد.
بر اساس توافق مذکور میان رژیم و آژانس٬ متخصصان وابسته به رژیم از نقاطی در سایت پارچین فیلم و عکس تهیه کرده و در اختیار آژانس قرار خواهند داد. بازرسان آژانس معمولاً برای بررسی مدارک و شواهد نمونه‌هایی نیز از مواد در محیط بر می‌دارند که توافق پارچین این وظیفه را نیز برعهده‌ی متخصصان رژیم قرار داده است تا برای بازرسان آژانس نمونه‌گیری‌های خواسته شده را انجام دهند. قرار است تعداد نمونه‌گیریها در داخل سایت پارچین از هفت مورد فراتر نرود.
به گزارش آسوشیتدپرس اگرچه "توافق پارچین" به صورت مجزا از توافق اتمی جامع رژیم و شش قدرت جهانی انجام شده است٬ اما شش قدرت جهانی توسط آژانس در جریان این توافق هستند و آن را به عنوان بخشی از توافق بزرگ‌تر با رژیم تایید کرده‌اند.

بر اساس مقررات آژانس انرژی اتمی٬ اعضای آژانس موظف‌اند در خصوص فعالیت‌های اتمی خود به این نهاد گزارش دهند. اما گاها ارائه یک گزارش سالیانه نیز کفایت می‌کند که درباره ایران که متهم به فعالیت‌های هسته‌ای نظامی میباشدد٬ نظارت گسترده‌تری نظیر بازرسی‌های دقیق در نظر گرفته می‌شود. با این وصف توافق اخیر آژانس و رژیم برای واگذاری بازرسی به کارشناسان رژیم از آن‌چه تا کنون عرف عملکرد آژانس در قبال کشورهای عضو محسوب می‌شده، به دور است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های جاسوسی غربی بر این گمانند که رژیم ایران در پارچین آزمایش‌های انفجاری شدیدی انجام داده که از ملزومات ساخت چاشنی بمب اتمی بوده است.
مدیر آژانس انرژی اتمی٬ قبلا در گفت‌وگو با نماینده‌های جمهوری‌خواه آمریکا٬ از در میان گذاشتن مفاد "توافق پارچین" خودداری کرده بود که به تهدید لیندسی گراهام به قطع کمک مالی آمریکا به آژانس منجر شد. 

No comments:

Post a Comment