Tuesday, June 30, 2015




پذيرش شرط تایید آژانس برای برداشتن تحریم ها پس از به نعل و ميخ زدنهاي خامنه اي 

 به گزارش بلومبرگ به نقل از دو ديپلمات غربي شركت كننده در مذاكرات هسته اي رژيم ایران موافقت کرده که تحریم‌ها پس از تائید اجرای تعهدات تهران از سوی آژانس، برداشته شود.
خبرگزاري سپاه پاسداران رژيم (فارس) به نقل از «بلومبرگ»، یکشنبه شب در پایان دومین روز از مذاکرات وزرای خارجه رژيم با 1+5 در شهر وین اتریش، خبر داد كه رژيم آخوندها با مشروط شدن برداشتن تحریم‌ها به تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.
در این گزارش با اشاره به اظهارات «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز گذشته گفته بود مذاکرات پیشرفت داشته، آمده است: «دو دیپلمات از 6 کشور مذاکره‌کننده با ایران با تأکید بر این پیشرفت، گفتند که این کشور موافقت کرده است تا زمانی که بازرسان سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها (بر برنامه هسته‌ای ایران) را تائید کنند، برای کاهش تحریم‌ها منتظر بماند.» 
بلومبرگ به نقل از دو ديپلمات غربي كه از افشاي نام خود خودداري كرده اند مي افزايد: «قرار است جزئیات نهایی در ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته رژيم ایران، مشخص شود. ‌» 
بنابه اين گزارش, تحریم‌ها علیه رژيم ایران، از جمله محدودیت‌ها بر بخش نفت و بانکداری، متناسب با اجرای توافق از سوی رژيم، فازبندی می‌شوند. همچنين ‌ مذاکرات بر سر ترتیب دقیق کاهش تحریم‌ها و همچنین زمان صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که توافق را تائید کرده و راه را برای کاهش تحریم‌ها باز می‌کند،ادامه دارد.
اين در حالي است كه خامنه اي بيش از يك هفته مانده به ضرب الاجل در يك بند بازي و يكي به نعل و يكي به ميخ زدن گفته بود : «یک نکته‌ اساسى دیگر اینکه لغو تحریم‌ها منوط به اجراى تعهّدات ایران نیست؛ نمیشود بگویند: شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن ‌وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهى کند که شما راست می‌گویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریم ها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم، لغو تحریم ها منوط به اجراى تعهّداتى که ایران می کند نیست».
خامنه اي همچنين گفته بود: «یک نکته‌ى اساسى دیگر این است که ما با موکول کردن هر اقدامى به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم، آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست ، بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده , ما به هیچ عنوان اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی دهیم و تحریم ها باید یکجا برداشته شود».
البته خامنه اي در مورد نحوه لغو تحریمها از یک طرف می‌گوید: «تصریح می‌کنم، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی… باید فوراً در هنگام امضای موافقتنامه لغو شود». اما چند جمله بعد اضافه می‌کند: «البته لغو تحریم یک مراحل اجرایی دارد ما این را قبول داریم. اجراییات لغو تحریم با اجراییاتی که ایران به عهده می‌گیرد باید متناظر باشند، بخشی از این در مقابل بخشی از آن، بخش دیگری از این در مقابل بخش دیگری از آن». روشن است که این دو عبارت با هم متناقض است. و نشان ميدهد ولي فقيه مرز سرخ را رد كرده است.

No comments:

Post a Comment