Tuesday, June 30, 2015


مذاكرات اتمي به مدت يك هفته تمديد شد 

خبرگزاريها از تمديد يك هفته اي مذاكرات اتمي خبر دادند.ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اين رابطه گفت: گروه ۱+۵ و ایران تصمیم گرفتند ضرب‌الاجل دستیابی به توافق جامع را تا ۷ ژوئیه تمدید کنند تا فرصت بیشتری به مذاکرات برای دست‌یابی به توافق جامع و راه‌حل درازمدت بدهند.وزارت‌خارجه آمریکا سه‌شنبه 9تیر 94 اعلام کرد مدت توافقنامه موقت لوزان با رژیم ایران تا هفتم ژوئیه یک هفته دیگر تمدید شده است. به این ترتیب مهلت در نظر گرفته شده برای رسیدن به توافق نهایی که 30ژوئن بود، یک هفته دیگر تمدید شده است. کنگره آمریکا مقرر کرده است اگر تا هشتم ژوئیه توافق اتمی امضا نشود، مهلت 30روزه برای بررسی توافق به 60روز افزایش یافته و طی این مدت باراک اوباما نمی‌تواند تحریمهای رژیم ایران را کاهش بدهد. باراک اوباما، رئیس جمهور مماشاتگر آمریکا با فاشيزم مذهبي حاكم بر ايران مذاکرات هسته‌ای میان نمایندگان رژيم و و گروه ۵+۱ را که هم‌اکنون در وین جریان دارد، "مذاکرات سختی" ناميد و گفت موفقیت این مذاکرات به رفتار تهران بستگی دارد. اگر توافق بد باشد، آمریکا مذاکرات را ترک خواهد کرد.
ساعاتی پس از سخنان باراک اوباما، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایران و گروه ۵+۱ تصمیم گرفته‌اند ضرت‌الاجل مذاکرات را یک هفته دیگر تمدید کنند تا فرصت بیشتری به مذاکرات جهت دست‌یابی به توافق جامع و راه‌حل درازمدت بدهند. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این ضرب‌الاجل یک هفته دیگر یعنی تا ۷ ژوئیه/ ۱۶ تیرماه تمدید شده است.
از سوي ديگر آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه از وین گزارش کرد قدرتهای جهانی و رژیم ایران به مذاکرات اتمی بازگشته‌اند و ممکن است این دور از گفتگوها سرنوشت‌ساز باشد. این خبرگزاری اضافه کرد هنوز موانع قابل توجهی در مذاکرات باقی است و فرانسه که موضع علنی شدیدتری نسبت به آمریکا در قبال برنامه اتمی رژیم ایران و توافق نهایی داشته است تهدید کرده در صورتی‌که نگرانیهایش جواب داده نشود توافق را متوقف خواهد کرد.
”اد رویس“ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نيز طی بیانیه‌یی در روز 8تیر 94 اعلام کرد تمدید مذاکرات تنها در صورتی ارزش دارد که بدون اعطای هیچ امتیازی از طرف آمریکا، ما در حال حرکت به سمت اعمال محدودیتهای بیشتر بر امیال خطرناک اتمی و مسدود کردن مطلق مسیر دستیابی رژیم ایران به بمب باشیم...
وزیر کری لازم است بداند که کنگره مرز سرخهای خود را دارد که شامل بازرسیهای سر زده، عدم لغو فوری تحریمها به‌مثابه جایزه‌ای بزرگ برای سپاه پاسداران، تضمین بازگشت سریع به تحریمها، و محدودیتهای حساب شده بر برنامه اتمی رژیم ایران که برای دهه‌ها پا برجا باید بماند. دولت باید این را برای رژیم ایران روشن سازد که توافقی بدون این شرایط، و برخی دیگر، به تأیید کنگره نخواهد رسید.
”اد رویس“ در ادامه بیانیه خود هشدار داد:
توافق اتمی، رژیم حامی تروریسم ایران را با سرازیر شدن جریان پول ناشی از برداشته شدن تحریمها در منطقه بحران زده قویتر می‌کند. در این صورت چگونه امنیت آمریکا تأمین می‌شود؟

No comments:

Post a Comment