Monday, June 22, 2015



نزديك شدن به پايان ضرب‌الاجل مذاکرات اتمی و مشخص نبودن توافق يا عدم توافق

 ده روز مانده به پايان ضرب الاجل توافق اتمي ،جنگ و جدال باندی در رابطه با بن‌بست مذاکرات هسته‌یی مدتهاست که گریبان رژیم را گرفته است و هر دو باند (دلواپسان و زهرخوران) به هر مناسبتی در این جنگ با عبارات مختلف از خجالت هم در می‌آیند اما به‌کار بردن عباراتی از قبیل این‌که مذاکرات برای ”براندازی نظام ”یا ”خوشرقصی برای استکبار ”است، بیانگر مدار جدیدی در این جنگ و جدال با توجه به نزدیک شدن ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌یی است.
در يك مانور مجلس ارتجاع روز يكشنبه 31خرداد، ”كليات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته اي را با 199 رأي تصويب كرد». جزييات اين طرح روز سه شنبه در مجلس رژيم بررسي مي شود. به گفته پاسدار علي لاريجاني رئيس مجلس ارتجاع در اين طرح تغييراتي ايجاد شده است.
لاريجاني: ماده واحده اي كه تهيه كردند اين هست كه در راستاي صيانت از منافع ملي و رعايت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي هرگونه نتايج مذاكرات هسته اي با كشورهاي 1+5 در صورتي معتبر است كه الزامات زير به صورت شفاف رعايت شود.
يك - لغو تحريمها به طور يك جا و كامل بايد در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجراي تعهدات ايران انجام شود.
دو - آژانس بين المللي انرژي اتمي در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارتهاي متعارف از سايتهاي هسته اي است و دسترسي به اماكن نظامي امنيتي و حساس غيرهسته اي اسناد و دانشمندان ممنوع است بايد مصوبات شوراي عالي امنيت ملي رعايت شود.
لاريجاني در پاسخ به سؤال يكي از نمايندگان ارتجاع: نه شورايعالي امنيت ملي زير نظر رهبري است يعني ما دست رهبري رو نبايد ببنديم توي اين قضيه، رهبري در اين قضيه هر تصميمي گرفتند ما بايد در مجلس اطاعت كنيم شوراي عالي امنيت ملي مربوط به دولت نيست زير نظر امنيت ملي است.
سه - هيچ محدوديتي براي كسب دانش و فناوري صلح آميز هسته اي و تحقيق و توسعه پذيرفته نيست و بايد مصوبات شوراي عالي امنيت ملي رعايت شود.
در واكنش به اين طرح،آخوند حسن روحانی روز یکشنبه 31خرداد94 در جلسه مشترک اعضای دولت با اعضای مجلس ارتجاع از «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای» ابراز نگرانی کرد و گفت: «مذاکره کنندگان هسته‌یی در چارچوبهای مشخص شده از سوی (خامنه‌ای) که به‌طور شفاهی و کتبی ابلاغ شده است، حرکت می‌کنند.»
آخوند روحانی بر ادامه زهرخوران اتمی تأکید کرد و گفت: مذاکرات هسته‌یی به مرحله حساسی رسیده است. مذاکرات مسأله همه کشور است و امیدواریم به نتیجه قابل‌قبول و خوشحال‌کننده دست‌یابیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس رژيم در بیان آن چه که در جلسه مشترک دولت و مجلس روی داد، به سخنان روحانی اشاره کرد و گفت: «رئیس جمهور در خصوص مذاکرات هسته ای نیز سخنانی را بیان کرد و گفت که مذاکرات در شرایطی پیچیده، حساس و سخت است.»
کوچکی نژاد با اشاره به ابراز نگرانی روحانی از طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها هسته ای که امروز کلیات آن در مجلس به تصویب رسید گفت: «رئیس جمهور از نمایندگان خواست تا دست دولت را در مذاکرات باز بگذارند و تاکید کرد که دولت خطوط قرمز را رعایت می کند و از نمایندگان خواست در این مسیر به دولت کمک کنند.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: مجلس رژیم ایران روز یکشنبه رأی به ممنوعیت دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایتهای نظامی، مدارک و دانشمندان اتمی این کشور داد. در صورتی‌که این مصوبه به قانون تبدیل شود مذاکرات اتمی بین قدرتهای جهانی و رژیم ایران برای دستیابی به توافق اتمی پیچیده‌تر خواهد شد.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه 21 ژوئن گفت که هنوز مشخص نیست تا پایان ضرب الاجل تعیین شده در روز 30 ژوئن، بتوان به توافق اتمی با ایران دست یافت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، فابیوس گفت: روز دوشنبه با جواد ظریف ملاقات خواهم کرد تا موضع رژیم ایران قبل از شروع دور بعدی مذاکرات را مورد ارزیابی قرار دهم
وزیر خارجه فرانسه افزود در این مرحله از گفتگوهای اتمی که کماکان مسائل روشن نیستند، ضروریست ما فوق‌العاده قاطع باشیم.
فابیوس در بیت‌المقدس به خبرنگاران گفت در این نقطه مسائل روشن نیستند. ضروریست تا موضوعات روشن شوند و توافق اتمی به‌طور دقیق و تضمین شده‌یی قوی و مستحکم باشد.
قرار است آخرین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و گروه 1+5 این هفته آغاز شود.
قرار است دوشنبه در حاشیه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، ظریف با وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران دیدار و گفت و گو کند.
یک منبع در اتحادیه اروپا گفته است که ظریف در لوکزامبورگ با فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد. این منبع افزود که دیدارهای ظریف «نشستی سیاسی در چارچوب مذاکرات اتمی جاری است.»

No comments:

Post a Comment