Tuesday, June 23, 2015



فتواي عُظما تُفي سربالا و دردسر ساز شد! 

Ayatollah's decree complicates Iran nuclear talks
Khamenei’s Islamic fatwa has evolved into a potential deal-breaker.

http://www.politico.com/story/2015/06/iran-nuclear-deal-ayatollah-fatwa-complication-119244.html?hp=rc3_4

 نشریه پولتیکو در مقاله‌ای فتواي خامنه اي را براي مذاكرات اتمي دردسرساز ناميده و مي نويسد: «فتوای آیت الله گفت و گوهای اتمی را پیچیده می‌کند» خامنه اي با يك دروغ آخوندي تحت عنوان فتوا براي مريدان مْفلس و مْخلصي چون اوباماي مماشاتگر و همدست رژيم ضد ايراني و تروريست و آشوبگر ولايت فقيه گفته بود دست يابي به دستیابی به تسلیحات اتمی حرام است! حال نشريه پولتيكو مي نويسد اين ياوه گويي عْظما تُف سربالا شده و به ريش ايشان و روي نامبارك اوشان دارد برميگردد. پولتيكو مي نويسد: :«فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه‌ای مبنی بر اینکه دستیابی به تسلیحات اتمی خلاف تعالیم اسلامی است مشوق باراک اوباما در انجام مذاکرات اتمی بود.»
اما به نوشته این نشریه حال که به پایان مهلت مذاکرات، یعنی نهم تیرماه نزدیک می‌شویم و قدرت‌های جهانی خواستار روشن شدن پیشینه برنامه اتمی رژيم ایران هستند، کارشناسان می‌گویند که وجود این فتوا به عامل برهم زننده توافق تبدیل شده است، زیرا جامعه جهانی خواستار شفافیت رژيم ایران درباره پیشینه اتمی جنجال برانگیز است، اما کارشناسان می‌گویند که اعتراف ایران به پیگیری تسلیحات اتمی عملا به معنای تحقیر شدن رهبر این کشور است.
دولت اوباما به عنوان راه حل خواستار توضیح ایران به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره است، اما توضیحات ایران به معنی شفافیت کامل درباره عملکرد گذشته‌اش نیست.
به نوشته این مقاله شاید حصول توافق نیازمند مصالحه‌ای است که بر پایه آن در حالیکه ایران کماکان پیشینه احتمالی دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کند، به آژانس بین المللی انرژی اتمی به اندازه‌ای اطلاعات بدهد که این نهاد بر تمامی جوانب پیشینه جنجال بر انگیز برنامه اتمی ایران واقف شود.

No comments:

Post a Comment