Sunday, July 5, 2015



كيهان شريعتمداري:موضوع رفع ابهام به عنوان پیش‌شرط اجرای تعلیق تحریم‌ها است 

 در اين هواي گرم تابستان و درگرماگرم مذاكرات اتمي در پايان ضرب الاجل ، خامنه اي و رژيمش در برزخي گرم و سوزان ، له له زنان و عرق ريزان گرماي دوزخ سرنگوني را حس مي كنند.
سفر آمانو به تهران شكست خورد و درخواست وي از سران رژيم ديدار با پاسدار محسن فخري زاده و قطاري از دانشمندان دست اندركار فعاليت هاي هسته اي رژيم و مراكز نظامي است. عراقچي دروغ مي گويد و ظريف به تاكتيك چانه‌زنی در لحظات آخر و تقصير بدبختي و بن بست به گردن كشورهاي طرف مذاكره روي آورده است.
جان كري در گوشه پاركي در وين درمانده و خسته با پاي بشكسته هم چنان دل به مماشات رئيس خود بسته حال و احوالش تماشايي است.
اما حال روز جان كري و اوباما اساسا با حال و روز خامنه اي ونظامش قابل قياس نيست. چون اين رژيم است كه نيازمند است و زير بار تحريمها كمر پير و فرتوتش شكسته است. ميخواهد اين بار گران را اقلا سبك كند كه گويند نتواند و چون خر در گل فرو بماند.

روزنامه کیهان شريعتمداري در شماره روز شنبه، ۱۳ تیر، با اشاره به مذاکرات در وین گفت که موضوع رفع ابهام درباره ابعاد نظامی از سوی ۵+۱ «به عنوان پیش‌شرط اجرای تعلیق تحریم‌ها حفظ شده است».
كيهان نوشت: «با توجه به اطلاعات و گزارش های فعلی» متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ بر اساس چارچوب تفاهم لوزان نوشته شده و «هیچ اصلاح اساسی در آن صورت نگرفته است».

به گفته این روزنامه، در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی از «مراکز مشکوک» ایران «صرفا تغییر ادبیات رخ داده و مسئله دسترسی به اسناد، مکان‌ها، افراد و تجهیزات نظامی به هیچ وجه استثنا نشده است».
اين در حالي است كه خامنه اي در ماه‌های گذشته بارها خط قرمز كشيده و مخالفت شدید خود را با دسترسی به مراکز نظامی بر اساس پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌‌تی و همچنين مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای رژيم برای حل «مسائل باقی‌مانده» با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌ و از سوي ديگر خود لي لي كنان اين خط قرمزها را رد نموده است!

روزنامه لس‌آنجلس تایمز 12تیر 94 در گزارشی از وین نوشت وزیر خارجه رژیم ایران در آخرین روزهای مذاکرات اتمی از یک کلیپ ویدئویی برای سیخ زدن به شش قدرت جهانی جهت کنار گذاشتن تاکتیکهای فشار جهت دستیابی به توافق اتمی استفاده کرد.
او در این ویدئو بزبان انگلیسی که در یوتیوپ منتشر شد کشورهای مذاکره‌کننده را متهم کرد که در دو سال گذشته تلاش کردند تا توافق ناعادلانهیی را به‌دست آورند.
لس‌آنجلس تایمز نوشت به‌نظر می‌رسد این ویدئو با هدف فشار آوردن و القا این موضوع باشد که در صورتی‌که مذاکرات شکست بخورد تقصیر نه به‌عهده رژیم ایران بلکه به‌عهده آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی می‌باشد. این روزنامه اضافه کرد این پیام ویدئویی همچنین برای بینندگان داخل ایران تنظیم شده بود تا نشان دهد که تیم مذاکره‌کننده رژیم ایران در مذاکرات اتمی قوی عمل می‌کند و تلاش دارند که بهترین توافق ممکن را به‌دست آورند.
یک مقام بلندپایه آمریکایی از اظهارنظر در مورد این ویدئو خودداری کرد.
همچنین لس‌آنجلس تایمز در رابطه با پایان ضرب الاجل نوشت: کشورهای 5+1 و رژیم ایران خواهان تکمیل توافق تا روز سه‌شنبه یعنی پایان ضرب‌الاجل مشخص شده هستند ولی مقامهای مطلع می‌گویند با وجود پیشرفت، چندین موضوع حل و فصل ناشده باقیست و اطمینانی وجود ندارد که حل و فصل این موضوعها در چند روز آینده امکانپذیر باشد. خبرگزاری رویتر روز جمعه 12تیر 94 از وین گزارش داد: در آخر بازی مذاکرات اتمی، مذاکره کنندگان روی موارد بازدارنده متمرکز شدند.
یک مورد از سازش بالقوه در رابطه با ذخایر اورانیوم با غلظت پایین می‌باشد. دیپلوماتهای غربی و رژیم ایران گفتند: رژیم در حال بررسی انتقال تمامی ذخایر اورانیوم خود به خارج از کشور است، امری که رژیم تهران قبلاً آن را رد کرده بود.
یک دیپلومات غربی به رویتر گفت: مواضعی که هفته قبل توسط خامنه‌ای اتخاذ شد شرایط مذاکرات را سخت‌تر کرد.

No comments:

Post a Comment