Saturday, April 25, 2015


سد " سازبن " در شهرستان شیروان استان ایلام پس از 21 سال هزینه های میلیاردی بطور کامل تعطیل شد
بگونه : وقتی کارگزاران مملکتی نه تنها ناکارآمد و بیسواد هستند بلکه از کوچکترین عرق ملی نیز بهره نبرده و تنها مشغول چپاول و غارت و بار زدن هر نوع سرمایه ملی کشورند، نتیجه و حاصل جز ویرانی و نابودی آن کشور در تمامی عرصه های اجتماعی و اقتصادی آن نخواهد بود.
در همین راستا سد "سازبن" که در ناحیه‌ی شمالی شهر ایلام با گذر از تونل آزادی شهرستان شیروان چرداول، قرار دارد، در یکی از مناطق زیبا و چشم‌نواز قرار گرفته که پوشیده از درختان بلوط و مراتع زیبا و مناظر دلنواز است، اما با وجود آن که از ۲۱ سال پیش، پروژه‌ی سد سازبن شروع شده بود، این پروژه تمام نشده و به تعطیلی کشیده شده است.
ساخت سد سازبن از طرح های برق آبی کشور در شهرستان شیروان چرداول است که به طور کامل بعد از هزینه های میلیاردی تعطیل شده است.
با توجه به مشکل کم آبی در این شهرستان، در سالهای گذشته چندین سد در استان ایلام برای مشکلات کشاورزی ایلام و جلوگیری از هدررفت آب و جلوگیری از ورود آبها از طریق مرز به کشور عراق مصوب شده که تعدادی در حال اجراست در حالیکه از برنامه‌ی پیش بینی شده عقب است و تعدادی نیز اصلا پیشرفت ندارند. این در حالی است که مشکل کمبود آب در بخشهای مختلف استان ایلام به خصوص آب آشامیدنی مردم استان و بخش کشاورزی با بحران جدی روبرو است.
سد سازبن نیز پروژه‌ای است که علاوه‌بر هزینه‌های ملیاردی، در این استان به تعطیلی کشیده شده است.
تنگه‌ی سازبن در شمال روستای ورگچ واقع شده و روستای ورگچ از توابع بخش شیروان است. این تنگه را بدان جهت سازبن می‌گویند چون از بالادست تا انتهای آن در جهت مسیر جریان آب رود به شکل ساز است یعنی هرچه از انتهای تنگه در مسیر جریان حرکت کنیم پهن‌ تر می‌شود. تنگه‌‌ی سازبن با زیبایی وصف ناپذیر به جرأت یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی‌اش می‌کند.

#ایران #شیروان #پروژه #سد_سازین #ایلام #تنگه #مرز
 
 

No comments:

Post a Comment