Saturday, April 25, 2015


آخرين رويدادها در يمن:آمادگي حوثی‌ها و نیروهای صالح برای حمله به تعز ، عقب نشيني كشتي هاي رژيم از سواحل يمن
 
بگونه: به گزارش العربيه،منابع محلی یمنی روز جمعه ۲۴ آوريل ۲۰۱۵ گزارش دادند که شبه نظامیان حوثی و صالح نیروهای خود را با هدف حمله به شهر «تعز» واقع در جنوب غرب این کشور بسیج کرده‌اند.

به گفته این منابع حوثی‌ها و صالح با هدف حمله به تعز و اشغال این شهر نیروهای خود را در منطقه «الحویلن» بسیج کرده‌اند. این نیرو‌ها به سلاح سنگین مانند توپ و تانک مجهز هستند وقرار است در ساعات آینده به شهر «تعز» حمله کنند.

در همین حال شاهدان عینی از سنگربندی نیروهای مقاومت مردمی هوادار عبدربه منصور هادی در اطراف شهر تعز برای رویارویی با شبه نظامیان حوثی خبر دادند.

نیروهای مقاومت مردمی که با پوشش هوایی فوق العاده نیروهای ائتلاف حمایت می شوند، هم اکنون در شرق و غرب شهر تعز به صورت آماده باش کامل درآمدند.

به گفته شاهدان عینی مردم «تعز» از اینکه حوثی‌ها و نیروهای دیکتاتور مخلوع یمن در حملات خود خانه‌های مسکونی را هدف قرار می دهند وتاکنون باعث مرگ ده ها تن از مردم غیر نظامی شدند، بسیار نگران و در عین حال خشمگین هستند.

شهرهای تعز، عدن و مارب، طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد درگیری‌های شدیدی میان مقاومت مردمی طرفدار عبدربه منصور هادی از یک سو و کودتاچیان حوثی و نیروهای صالح از سوی دیگر بوده است.

شهر «تعز» پیش از آغاز بحران یمن که با کودتای حوثی ها شروع شد، صحنه شدید‌ترین درگیری میان مقاومت مردمی و تیپ ۳۵ زرهی وابسته به دولت قانونی عبدربه هادی منصور از یک سو و حوثی‌ها و شبه نظامیان صالح از سوی دیگر بوده است. حوثی‌ها و صالح تاکنون چندین بار تلاش کردند که شهر تعز را کنترل کنند اما با مقاومت سر سختانه مردم وفادار به عبدربه منصور هادی در این شهر، حملات حوثی‌ها با شکست مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه العربیه، توپخانه ارتش سعودی به منظور جلوگیری از تحرکات ستیزه جویانه برخی از حوثی ها در منطقه ای مقابل جازان سعودی، تجمع آنها را در عمق خاک یمن گلوله باران کرد.

ارتش، نیروهای مرزبانی وديگر نيروهاي سعودي با ایجاد پست های ثابت و متحرک در طول خط مرزی سعودی و یمن، اعلام آماده باش کردند.

به گزارش راديو آلمان،یک روز بعد از آن که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از حمل احتمالی سلاح توسط کاروان کشتی‌های رژيم ایران برای شورشیان شیعه حوثی یمن ابراز نگرانی کرد یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرد که این کاروان از سواحل یمن دور شده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد کاروان کشتی‌های رژيم ایران که مظنون به حمل سلاح برای حوثی‌های یمن بود تغییر مسیر داده، از سواحل یمن دور شده و راه شمال را پیش گرفته‌ است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، این اقدام پس از آن انجام شد که ناو هواپیمابر "یو اس اس تئودور روزولت" و چند فروند کشتی جنگی دیگر آمریکا به سوی سواحل یمن اعزام شد تا از نزدیک شدن کشتی‌های ایران جلوگیری کرده و مانع از ارسال احتمالی تسلحیات نظامی به حوثی‌های مورد حمایت ایران شود.

به گفته مقام یادشده آمریکایی، کاروان كشتي هاي رژيم ایران که شامل ۹ فروند کشتی است "دیگر همان مسیر قبلی را طی نمی‌کند" و حالا در جنوب بندر صلاله عمان است. او گفت، اين کاروان شامل دو "شناور جنگی" است. همین منبع افزود امکان آن وجود داشته است که ایرانی‌ها "هر لحظه مسیر یمن را پیش گیرند."

او ادامه داد کاروان كشتي هاي رژيم ایران "آهسته" حرکت می‌کرده و ایالات متحده به‌دقت حرکت کشتی‌های آن را زیر نظر داشته است.

ریاض یاسین وزیر امور خارجه یمن دستیابی به هرگونه چارچوب توافق با حوثی‌ها و علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن را رد کرد و گفت این دو طرف به خاطر «جنایت‌های جنگی» مجازات خواهند شد. او همچنین بر پایان نیافتن عملیات نظامی به رهبری سعودی در یمن علیه حوثی‌ها تاکید کرد.

یاسین در مصاحبه با شبکه خبری CNN در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های منتشر شده از وجود توافقی با حوثی‌ها برای متوقف کردن نبردها، گفت: «هیچ توافق یا چارچوبی برای توافق با حوثی‌ها وجود ندارد. ما اطلاعی از چنین توافقی نداریم. ما در انتظار پایان ضرب الاجلی هستنم که بنا بر قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد حوثی‌ها باید از شهرها خارج شوند.»

یاسین ادامه داد: «باید علی عبدالله صالح و نیروهایش هم عقب نشینی کنند زیرا جنگجویان تنها حوثی‌ها نیستند بلکه شبه‌نظامیان علی عبدالله صالح نیز هستند. این مساله مهمی است که بدون آن توافقی نخواهد بود.»

درباره گزارش‌های حاکی از این که توافقی وجود دارد که حوثی‌ها از صنعا عقب نشینی کنند و صالح از کشور خارج شود، یاسین تاکید کرد: «نه توافقی وجود دارد و نه سازشی. نباید با کسانی که با مردم می‌جنگند و آن‌ها را می‌کشند سازش کرد.»

درباره وجود موضع خلیجی در قبال صالح و آینده او در یمن و برخی خبرها از تلاش بعضی کشورها برای دادن نقش جدیدی به او، وزیر امور خارجه یمن گفت: «موضع خلیجی و عربی یکپارچه علیه علی عبدالله صالح، فرزندش و حوثی‌ها است. نام این‌ها در قطعنامه‌های شورای امنیت آمده و هرکس با آن‌ها به عنوان بخشی از روند سیاسی تعامل کند، خود را گرفتار قانون بین‌المللی خواهد کرد.»

 
 



No comments:

Post a Comment