Saturday, April 25, 2015



نگاهي به تحولات يمن
بگونه: به گزارش خبرگزاريهاي بين المللي،وزرات دفاع عربستان سعودي روز سه شنبه با صدور بیانیه ای پایان پیروزمندانه عملیات توفان قاطعیت را اعلام کرد.
در این بیانیه تاکید شده که همه خطرهایی که از سوی شبه نظامیان حوثی و رئیس جمهور مخلوع یمن علی عبدالله صالح، کشور سعودی و مرزهایش را تهدید می کرد دفع شده است.
با اعلام پایان عملیات توفان قاطعیت توسط فرماندهی ائتلاف در پی تحقق همه اهداف آن، عملیات بازیابی امید بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تسریع ازسرگیری روند سیاسی در یمن به منظور حمایت از غیرنظامیان و ادامه مبارزه با تروریسم آغاز می شود.
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی دستور داد گارد ملی این کشور وارد نبردهای یمن شود. به گزارش خبرگزاری رویتر گارد ملی عربستان مجهزترین نیروی زمینی این کشور است.
عملیات نظامی در یمن در یک ماه گذشته بیشتر توسط نیروی هوایی عربستان و متحدان آن انجام می‌شد. گارد ملی که یک ساختار جداگانه دارد برای اولین بار است که وارد این نبرد می‌شود.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 1اردیبهشت به مقامهای رژیم ایران درباره ارسال سلاح به یمن هشدار داد.
وی در مصاحبه‌یی با شبکه خبری ام.اس.ان.بی‌سی گفت: «آمریکا در پیامی مستقیم به رژیم ایران هشدار داده است از ارسال سلاح به یمن که می‌تواند امنیت کشتیرانی در منطقه را به خطر بیندازد خودداری کند».
باراک اوباما با اشاره به حضور کشتیهای جنگی رژیم ایران در آبهای بین‌المللی نزدیک یمن گفت: یکی از دلایل حضور ناوگان دریایی آمریکا در آبهای بین‌المللی و خلیج فارس برای حفظ آزادی کشتیرانی در منطقه است.
عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن در پیامی به مردم یمن گفت: حفاظت از کشور مسئولیت همگان است و مردم وظیفه دارند که از امنیت و ثبات یمن حفاظت کنند.
عبدربه منصور هادی از یکانهای نظامی خواست تا از مناطق خود حفاظت کنند تا شبه‌نظامیان کودتاگر نتوانند در این مناطق پیشروی کنند. وی اضافه کرد که تمامی نیازهای این یکانها را فراهم خواهد کرد.
علاوه بر این او از تمامی طرفها خواست تا قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد یمن و بندهای آنها تحت فصل هفتم منشور ملل‌متحد را اجرا کنند.
او بر اجرای قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت تأکید کرد و افزود بعد از برطرف شدن تمامی مظاهر کودتا در یمن خواهان شروع مذاکرات و روند سیاسی است و از همگان خواست تا با این قطعنامه به‌صورتی مثبت برخورد کنند.تلویزیون العربیه گزارش داد:
چند ساعت بعد از اعلام پایان عملیات توفان قاطع و شروع عملیات بازگرداندن امید، حوثیها وزیر دفاع یمن سرلشگر ستاد محمود الصبیحی را که از یک ماه پیش توسط آنها ربوده شده بود آزاد کردند.
شبه‌نظامیان حوثی با کمک عوامل علی عبدالله صالح، وزیر دفاع یمن و سرلشگر ستاد فیصل رجب را بعد از گذشت یک هفته از سفر آنها به عدن در استان لحج در جنوب یمن ربودند.
عبد ربه منصور هادی سرلشگر محمود الصبیحی را به‌عنوان وزیر دفاع تعیین کرده بود.
سایت سی.ان.ان به‌نقل از یک مقام بلندپایه عربستان گزارش کرد: ”حوثیها تقریبا تمامی درخواست شورای امنیت را پذیرفته‌اند و علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن همراه با خانواده‌اش یمن را ترک و هرگز به یک منصب سیاسی باز نخواهد گشت“.
#یمن #توفان_قاطع #عربستان #اتحادعرب #آمریکا #حوثی #ایران #بگونه
 
 
 

No comments:

Post a Comment