Monday, April 6, 2015


در گرامیداشت ۱۷ فروردین سالروز آغاز قیام سردار محمد خیابانی در تبریز
بگونه: روز ۱۷ فروردین ۱۲۹۹ قیام مسلحانه سردار محمد خیابانی علیه دولت وثوق‌الدوله در تبریز آغاز شد. وی از جمله مبارزینی بود که در سال‌های پایانی حکومت قاجار در نقاط مختلف کشور به مقابله با استعمار و استبداد پرداخت.
چهارده‌سال پس از پیروزی انقلاب مشروطیت، بار دیگر جنبش و قیامی مسلحانه دردفاع از آزادی و استقلال مردم ایران، به‌‌رهبری سردار شیخ محمد خیابانی در تبریز بپا ‌شد.
سردار خیابانی در دوره‌‌‌‌‌‌‌دوم مجلس شورای ملی، نماینده ‌‌‌‌‌‌‌مردم از تبریز شده بود.
خیابانی در مجلس با وطن‌فروشیهای دربار و گسترش دیکتاتوری و سرکوب آزادیها به‌‌مخالفت برخاست.
دولت وقت در نگرانی از گسترش این مبارزات، مجلس را به‌‌زور سرنیزه بست. اما خیابانی مرعوب دشمن نشد. به‌‌تبریز رفت و در آنجا قیام دیگری برای آزادی ایران ترتیب داد. روز ۱۶فروردین سال ۱۲۹۹ نیروهای قزاق برای سرکوبی شیخ محمد خیابانی و یارانش همراه با اداره ‌‌‌‌‌‌‌نظیمه تبریز، پایگاه خیابانی را محاصره کردند، اما مردم به‌‌حمایت از شیخ محمد خیابانی برخاستند و نیروهای دولتی را عقب راندند. جنبش مسلحانه مردم تبریز تا شهریورماه ادامه یافت. در ۲۳شهریور ۱۲۹۹، خیابانی، به‌‌دست یکی از سران قزّاق به‌‌شهادت رسید. شیخ محمد خیابانی در آخرین دقایق حیاتش گفت:
”من کشته‌شدن را به‌‌تسلیم ترجیح می‌دهم. من پیش دشمن زانو نمی‌زنم. من فرزند انقلاب مشروطیت ایرانم. انقلاب خلق هرگز خاموش نخواهد ماند
#تاریخ_ایران #قیام_مسلحانه #سردارمحمدخیابانی #شهید #بگونه


No comments:

Post a Comment