Thursday, April 2, 2015



در پی شکایت کارفرما پنج تن از کارگران معترض معدن چادرملو يزد به «حبس و شلاق» محكوم شدند
 
#بگونه: به گزارش خبرگزاری حكومتي ایلنا، بهرام حسنی‌نژاد، دبیر انجمن صنفی معدن چادرملو يزد روز چهارشنبه، ۱۲ فروردین، از محكوميت پنج نفر از کارگران این معدن در پی اعتراضات صنفیِ سال گذشته به یک سال حبس تعزیری و «شلاق» خبر داد. حسني نژاد در عین حال اعلام کرد که به دلیل «سن و سال» این کارگران و نداشتن «سابقه کیفری» حکم شلاق آنها به سه میلیون ریال جزای نقدی و حکم یک سال حبس تعزیری نیز به پنج سال حبس تعلیقی تغییر کرده است.
به گفته بهرام حسنی‌نژاد «دادگاه اولیه در شرایطی برای این پنج نفر... به جرم اخلال در نظم و آسایش عمومی این حکم سنگین را صادر کرده که اعتراضات سال گذشته به صورت تحصن در محل کارگاه صورت گرفته بود و اساسا نمی‌تواند جنبهٔ عمومی به خود بگیرد.»
به گفته آقای حسنی‌نژاد، کارفرمای این معدن این پنج کارگر را «به عنوان رهبران اعتراض صنفی سال گذشته معرفی کرده و از ابتدا هم خواستار برخورد جدی با این کارگران برای درس گرفتن سایر کارگران معترض بود».
معدن سنگ آهن چادرملو در کویر مرکزی ایران، در حاشیه جنوبی نمک‌زار ساغند و در ۱۸۰ کیلومتری شمالی شرقی شهر یزد قرار دارد.
به گزارش ايلنا ،بیش از بیش از ۲۱۷۰ کارگر در این معدن مشغول به کار هستند و بخش بزرگی از آن‌ها، به ویژه در دو سال گذشته به خاطر مطالبات صنفی بارها دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند.
چند صد کارگر این معدن زمستان ۹۲ برای افزایش حقوق متناسب با میزان تورم و دریافت ۴ ماه دستمزد اضافه‌کاری به تعویق افتاده خود دست به اعتصاب زدند.
در جریان این اعتصاب نیز شماری از کارگران که در سازماندهی حرکت اعتراضی صنفی نقش داشتند .در پی این اعتراض‌ها، تعدادی از کارگران این معدن در دو سال گذشته با شکایت کارفرما و به اتهام اخلال بازداشت و به دادگاه احضار شده‌اند. از جمله ۳۸ کارگر این معدن بین روزهای ۹ تا ۱۳ بهمن سال ۹۲ بازداشت شده بودند که پس از چند روز آزاد شدند.
همچنین در سال ۹۳ نیز ۳۱ نفر از کارگران این معدن پس از شکایت کارفرما به شعبه ۱۰۱ دادگستری شهرستان اردکان در استان یزد احضار شده بودند.
در قوانين ضد كارگري رژيم آخوندها حق اعتصاب به رسميت شناخته نمی‌شود.


No comments:

Post a Comment