Tuesday, April 7, 2015


اشتاین‌مایر وزير خارجه آلمان: چگونه از ساختن بمب اتمی توسط رژيم ایران جلوگيري مي كنيم
#بگونه:والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان با نگارش مقاله اي در روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" در روز شنبه (۴ آوریل/۱۵ فروردین)، دو روز پس از انتشار بیانیه مشترک رژيم ایران و گروه ۱+۵ در لوزان، درباره مذاکرات لوزان سوئیس و تفاهم سياسي اعلام شده در پايان اين مذاكرات مي نويسد:
”آلمان و کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل یک هفته تمام در هتلی در لوزان سوئیس درباره برنامه اتمی ایران بحث کردند و او به خاطر ندارد که وزرای امور خارجه پرنفوذترین کشورهای دنیا هیچگاه این اندازه طولانی‌مدت با یکدیگر در یک جا حضور داشته و این‌قدر فشرده در حال مذاکره درباره یک موضوع بوده باشند.
ما مشترکا نشان دادیم که ممکن است این امر طول بکشد و زحمت زیادی داشته باشد، اما در دشوارترین کشمکش‌ها هم می‌توان از طریق مذاکره به راه ‌حل‌سیاسی دست یافت. کوشش ما برای خلع سلاح و ممانعت از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بس ارزشمند است و این تلاش در لوزان موفقیتی مهم به بار آورد.»
وزیر امور خارجه آلمان اشاره می‌کند به اینکه این روزها دیپلماسی شانس چندانی برای تاثیرگذاری در منطقه بحرانی و پرکشمکش خاورمیانه ندارد. او می‌گوید که مذاکرات با ایران بیش از یک دهه بدون موفقیتی در خور توجه در جریان بود و بدین خاطر حل مسالمت‌آمیز مناقشه ۱۲ ساله بر سر برنامه اتمی ایران در پی مذاکرات شبانه‌روزی سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، فرانسه باضافه چین، روسیه و آمریکا با ایران در لوزان نه تنها برای منطقه بلکه برای همه جهان حائز اهمیت بسیار است.
اشتاین‌ مایر می‌نویسد که کشورهای مذاکره‌کننده با رژيم ایران هنوز به هدف نهایی خود نرسیده‌اند، بلکه باید بر پایه توافق صورت گرفته در لوزان تا پایان ماه ژوئن بر سر جزئیات توافقی نهایی مذاکره کنند. او می‌افزاید: «اما از هم اکنون روشن است که رئوس سیاسی‌ای که ما بر سر آن به توافق رسیدیم، به طور موثر، پایدار و قابل کنترل باعث می‌شود که ایران نتواند به سلاح اتمی دست یابد. این هدفی است که ما دنبال می‌کنیم. این معیاری است که هر گونه توافقی باید با آن سنجیده بشود. یقین داریم که با توافق ‌انجام شده در لوزان می‌توانیم به آن برسیم.»
برگرفته از راديو آلمان
# ايران# جلوگيري# كنترل# لوزان# مذاكراتاتمي# مقاله#وزيرخارجه #اشتانماير#آلمان #سلاح اتمي
 
 

No comments:

Post a Comment