Tuesday, March 31, 2015



آخرين تحولات يمن،کشتی‌های جنگی مصر کاروان حوثی‌ها را در نزدیکی عدن بمباران کردند، پاکستان با اعزام نیرو به «توفان قاطعیت» پيوست
 
بگونه:شاهدان عینی می‌گویند که کشتی‌های جنگی یک کاروان بزرگ از شبه‌نظامیان و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن را در حالی که به سمت شهر عدن در جنوب یمن در حال پیشروی بودند، بمباران کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین گزارشی است که از مشارکت نیروهای دریایی در عملیات «توفان قاطعیت» به رهبری عربستان سعودی حکایت دارد.

بنا بر این گزارش، ساکنان منطقه بر این باورند حمله صورت گرفته توسط کشتی‌های جنگی مصر بوده است.

کشتی‌های جنگی مصر هفته گذشته از راه کانال سوئز به سمت خلیج عدن حرکت کردند.

مصر عضو ائتلافی است که آن را پادشاهی سعودی رهبری می‌کند. این ائتلاف پس از آغاز پیشروی شبه‌نظامیان حوثی و متحدان آن‌ها به سمت عدن، حملات خود را آغاز کرد.

عدن پس از انتقال عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن به آن، به عنوان پایتخت موقت کشور انتخاب شد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که حوثی‌ها صنعا پایتخت یمن و مناطقی دیگر از این کشور را تصرف کردند.

تلویزیون العربیه گزارش داد: ژنرال احمد العسیری سخنگوی عملیات توفان قاطع اعلام کرد: نیروی هوایی ائـتلاف منطقه‌یی تمامی ستونهای امدادرسانی حوثیها را هدف قرار می‌دهد. همچنین تمرکز نیروی این گروه در جنوب مرزهای عربستان سعودی هدف بمبارانهای ائتلاف قرار گرفته است.

هلیکوپترهای آپاچی نیروی زمینی ائتلاف صبح روز دوشنبه پادگانی در منطقه جنوبی مرزهای عربستان را که در آن مرکز فرماندهی حوثیها قرار داشت هدف قرار داد. در این پادگان شبه‌نظامیان حوثی با تجمع نیرو و گردآوری ماشین‌آلات نظامی قصد داشتند به مناطق جنوبی عربستان تهاجم کنند. پادگان مذکور طی بیست و چهار ساعت گذشته به‌طور کامل منهدم شد.یک هیات بلندپایه نظامی پاکستان روز دوشنبه ۳۰ مارس وارد پادشاهی سعودی می‌شود. این در حالیست که دولت اسلام آباد طرح پیوستن به عملیات «توفان قاطعیت» در یمن و اعزام نیرو به پادشاهی سعودی را در دست بررسی دارد.

تلویزیون الجزیره:هواپیماهای عملیات توفان قاطع در پنجمین روز از عملیات خود مواضع حوثیها و بقایای علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن را در شهرهای مختلف این کشور بمباران کردند. در شهرهای صنعا و صعده در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی مراکز تجمع شبه‌نظامیان حوثی، مراکز رادار و سکوهای موشکی آنها هدف قرار گرفت.

در ساعتهای اخیر 4 رشته بمباران بر روی پادگان 131 نیروهای پیاده در صعده شمال یمن و دیگر مواضع نظامی در شمال یمن انجام شد. پادگان نظامی ارحب و انبارهای مهمات حوثیها در منطقه فج عتان هدف بمبارانهای شدید قرار گرفت و در هم کوبیده شد.جتهای جنگنده بحرین در عملیات توفان قاطع شرکت کردند.

تصمیم پاکستان برای اعزام نیرو و پیوستن به «توفان قاطعیت»

یک سخنگوی ارتش سعودی گفت با وقفه کوتاهی که در بمباران مواضع حوثی‌ها در روز یکشنبه اعمال شد، پاکستان ۵۰۰ نفر از اتباع خود را با هواپیما از یمن خارج کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد که هیات پاکستانی روز دوشنبه و یا در ظرف چند روز آینده وارد ریاض خواهد شد، و ریاست آنرا خواجه آصف، وزیر دفاع و سرتاج عزیز، وزیر امور خارجه بر عهده خواهند داشت.

این مقام امنیتی گفت: «تا پیش از ورود این هیات پاکستانی تصمیمی در مورد اعزام نیرو اتخاذ نخواهد شد.»

او همچنین افزود که هم اکنون بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ نظامی پاکستانی در پادشاهی سعودی مستقر هستند، ولی این نیرو‌ها عملیاتی نیستند. این مقام امنیتی در مورد کاربرد این نیرو‌ها، و کیفیت نیروهای اعزامی اظهار نظری نکرد.

آصف در گفتگو با یک کانال تلویزیونی در لاهور گفت: «پادشاهی سعودی همچون یک برادر بزرگ‌تر به پاکستان کمک کرده است، و پاکستان هم در صورت هرگونه تهدیدی از پادشاهی سعودی پشتیبانی خواهد کرد.»

تلویزیون العربیه امروز 11 فروردین ماه گزارش داد: در نیویورک مشاوره میان شورای همکاری خلیج فارس و اعضای دائمی شورای امنیت در حال پیشرفت است. اعضای دائمی شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج را که در آن عبد ربه منصور هادی مورد حمایت قرار گرفته و شبه‌نظامیان حوثی با شدیدترین لحن محکوم شده تأیید می‌کنند.

در این پیش‌نویس از حوثیها خواسته شده تا قطعنامه شماره 2201 شورای امنیت را طی سه روز به اجرا در آورند و در صورتی‌که این گروه نسبت به اجرای قطعنامه ملتزم نبود در لیست مجازاتهای قطعنامه 2140 شورای امنیت قرار خواهند گرفت.

این پیش‌نویس همچنین یمن را در فصل هفتم منشور ملل‌متحد قرار می‌دهد و خواهان جلوگیری از تسلیح شبه‌نظامیان حوثی است.
 

No comments:

Post a Comment