Monday, March 30, 2015


كشته شدن يك دختر ١٧ ساله و پنج مرزبان رژيم در قصر شیرین بر اثر انفجار مین
 
#بگونه:به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز دوشنبه دهم فروردین‌ماه، یک دختر ١٧ ساله کُرد به نام آرزو طهمورثی‌منش اهل شهر قصرشیرین به دلیل انفجار مین جان باخت.
این دختر ١٧ ساله در حین چراندن احشام دچار این حادثه شده است.
گفته می‌شود، آرزو طهمورثی‌منش براثر انفجار مین به شدت زخمی و به دلیل جراحات وارده در دم جان سپرده است. همچنين رسانه هاي رژيم خبر دادند كه چهار نیروی کادر مرزبانی كرمانشاه و یک سرباز روز دوشنبه ۱۰ فروردین بر اثر برخورد خودروی گشتی‌شان با مین‌های به‌جا مانده از جنگ ایران و عراق کشته شدند. این مین‌ها دراثر بارندگی حرکت کرده و به سطح جاده رسیده بودند.
معاون سیاسی ـ اجتماعی فرماندار قصرشیرین طی گفتگویی با "ایرنا" اعلام کرد: صبح امروز در منطقه "سومار" از توابع قصرشیرین ، ٥ تن از نیروهای هنگ مرزی مستقر در پاسگاه "سه تپان" این بخش که درحال گشت زنی با خودروهای انتظامی بودند، کشته شده‌اند.
استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه به ترتیب سه استانی هستند که طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۸۶ بالاترین آمار کشته‌شدگان ناشی از ﻣﻮاد اﻧﻔﺠﺎری به جا ﻣﺎﻧﺪه از جنگ ایران و عراق را داشته‌اند. آذربایجان غربی و کردستان در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

از سال ٩٠ تا اواخر آبان‌ماه سال گذشته، ١٣٢ انفجار مین و مواد منفجره باقی مانده از دوران جنگ ٨ ساله در اراضی آلوده به مین شهرستان قصرشیرین روی داده است که بر اثر این حوادث ١٢٢ نفر مجروح و ١٣ نفر نیز کشته شده‌اند.
به گفته‌ی ساکنین منطقه، پاکسازی‌های چند سال اخیر به صورت ناقص انجام گرفته و نهادهای دولتی تنها تا عمق ٣٠ سانتیمتری اقدام به پاکسازی کرده‌اند.
مین‌گذاری اما پس از پایان جنگ نیز از سوی نیروهای نظامی رژيم در مناطق مرزي ادامه داشته و ‌رژيم آخوندي تاکنون پیمان‌نامه "اوتاوا" که در ارتباط با ممنوعیت به‌کارگیری، تولید و نگهداری مین‌های ضدنفر است را امضا نکرده و نسبت به پاکسازی ٢٠ میلیون مین ضدنفر در کشور اقدام جدی را انجام نداده است.

No comments:

Post a Comment