Monday, March 30, 2015


حسین شریعتمداری: از نزديكي به يك توافق حكايت مي كنند اگر صحت داشته باشد،خطوط قرمز ترسیم شده رعایت نشده
 
#بگونه: پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان نسبت به روند مذاکرات ابراز دلواپسی کرد و روز 10فروردین به خبرگزاری سپاه پاسداران از جمله گفت: باید از آقای جان کری پرسید آیا ملزم کردن ایران به همکاری با آژانس در چارچوب PMD دام جدید و خطرناکی نیست که پیش پای تیم هسته‌یی کشورمان پهن کرده‌اند؟

پاسدار حسین شریعتمداری افزود: برخی اخبار غیر رسمی و البته قابل اعتنا از نزدیکی ایران و 1+5 به یک توافق حکایت می‌کنند. اخبار یاد شده اگر صحت داشته باشد می‌توان گفت این توافق با آنچه مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده و هست فاصله داشته و در آن خطوط قرمز ترسیم شده، به‌گونه‌یی که مورد انتظار بود رعایت نشده است.

شریعتمداری به شش مورد اشاره کرده و آنها را ناقض خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست: نخست آن که فقط بخشی از تحریمها به‌حالت تعلیق در می‌آید و حال آن که باید همه تحریمها لغو می‌شدند. دوم تحریمهای شورای امنیت به قوت خود باقی می‌ماند. سوم تحریمهای تعلیق شده نیز یک بازه زمانی شش یا نهایتاً یک ساله دارد و ادامه تعلیق به شرایط بعدی موکول می‌شود. چهارم قطعنامه شورای امنیت که قرار است به‌عنوان تضمین توافق و تعهدهای دو طرف صادر شود، تحت فصل هفتم منشور ملل‌متحد خواهد بود که موضوع آن تهدید صلح و امنیت جهانی است و پذیرش قطعنامه فصل هفتمی به مفهوم آن است که ایران می‌پذیرد برنامه هسته‌ای‌اش تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی بوده و هست. پنجم این‌که توافق یاد شده بر خلاف انتظار و تأکیدهای قبلی، دو یا چند مرحله‌ای است، و تکلیف بسیاری از جزئیات در آن مشخص نشده است. ششم، تعهدهای ایران در حالی غیرقابل بازگشت است که تعهدهای 1+5 بازگشت پذیر است.

او ادامه داد: حال تصور بفرمائید در توافق پیش روی، مسأله PMD را بپذیریم. در این صورت باید به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از صنایع موشکی کشورمان را بدهیم. از آن‌جائیکه در PMD مسأله احتمالات مطرح است، آنها با این بهانه که موشکهای بالستیک ایران -مثلاً نوع شهاب- قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی را دارند، خواهان توقف تولید و امحای موشکهای موجود خواهند شد.

شریعتمداری در پاسخ به این سؤال که اگر رژیم ایران بازرسی از صنایع موشکی را نپذیرد چه اتفاقی می‌افتد، گفت: اگر بازرسی از صنایع موشکی را نپذیریم، آژانس اعلام می‌کند که ایران به تعهد خود در توافق عمل نکرده و حاضر به همکاری در چارچوب PMD نشده است. و چنان‌چه بازرسی را بپذیریم ولی تولید موشکهای بالستیک را متوقف نکنیم، در این حالت 1+5 ادعا خواهد کرد که برنامه هسته‌یی ایران شامل ابعاد احتمالی نظامی است.

پاسدار شریعتمداری درباره تبعات پذیرش توقف تولید موشک بالستیک گفت: در این صورت با یک فاجعه بزرگ روبه‌رو خواهیم شد و یکی از اصلی‌ترین پایه‌های اقتدار نظامی خود که برخورداری از موشکهای بالستیک است را از دست خواهیم داد. در چنین شرایطی به کشوری ضعیف تبدیل می‌شویم که نه تنها توان حمایت از جبهه مقاومت را ندارد، بلکه در مقابل تهدید برخی از کشورهای کوچک منطقه نیز نمی‌تواند ایستادگی کند و این دقیقاً همان هدف نهایی آمریکا از چالش هسته‌یی است. در صورت پذیرش مسأله PMD، چالش هسته‌یی را به میدان نظامی نیز کشیده‌ایم.
 

No comments:

Post a Comment