Thursday, March 26, 2015


تقدير رئيس جمهور مصر از زني كه ۴۰ سال در لباس مردانه، کارگری کرده است
#بگونه: يك زن زحمتكش مصري كه ‌ که ۴۰ سال در لباس مردانه کارگری کرده است مورد تجلیل و قدردانی عبدالفتاح سيسي رئيس جمهور مصر قرار گرفت. بنابه اخبار منتشره «صیصه جابر ابو دوح دوم فروردین / ۲۲ مارس به کاخ ریاست‌جمهوری در قاهره رفت تا جایزه‌ی خود را از عبدالفتاح سیسی دریافت کند.

او که معادل شش هزار یورو از رئیس‌جمهوری مصر جایزه دریافت کرد، گر‌چه از دریافت این جایزه خوشحال است اما می‌گوید که با وجود دریافت این جایزه، همچنان با لباس مردانه کار خواهد کرد.

داستان زندگی صیصه پیش از این در رسانه‌های مصر مطرح شده و او مشهور شده بود. به همین دلیل بود که صیصه توجه نهاد ریاست جمهوری را جلب کرد و از او در روز مادر در کشورهای عربی، قدردانی شد.

صیصه می‌گوید زمانی که شوهرش درگذشته است، شش ماهه باردار بوده: «موهایم را کوتاه کردم، عبا و دستار مردانه پوشیدم و در یک کارگاه آجرپزی کار پیدا کردم.»

صیصه تا‌کنون شغل‌های مختلفی همچون کشاورزی، کارگری ساختمان، آجر پزی، کول‌بری و … را تجربه کرده است و اکنون که پا به سن گذاشته، کفش واکس می‌زند. تمامی این شغل‌ها در ساختار عرفی کار در مصر، شغل‌های مردانه‌اند و زنان نمی‌توانند از این طریق کسب درآمد کنند.

داستان او اکنون در زادگاهش، شهر اقصر، افسانه شده است اما با این حال هنوز اگر زنی بخواهد در شغل‌هایی مورد انتخاب صیصه کار کند، فرصت این کار را نخواهد داشت.

صیصه می‌گوید که این «دگرجنس‌ پوشی» برایش کاری دشوار بوده است: «اگر موهایم را کوتاه نمی‌کردم، لباس بلند و گشاد نمی‌پوشیدم و دستار به سرم نمی‌بستم، فرصت‌ها را از دست می‌دادم، نمی‌توانستم کار کنم و شاید حتی در کار به من تعرض هم می‌شد.»

سیسی از صیصه به خاطر مشقت‌هایش به عنوان یک «مادر» تجلیل کرده است و بسیاری از فعالان حقوق زن بر این نظر هستند که سیسی از این زن نه به خاطر زن بودن‌ و مشقت‌های آن بلکه به عنوان «مادر» تشکر کرده است.
نگاه مردسالارانه به زن همیشه تلاش داشته است که نقش «مادر» را برای زن برجسته‌تر کند تا زن‌بودن را.

No comments:

Post a Comment