Monday, March 30, 2015


پیروزی دست راستي ها و شكست سوسياليست ها (راست ميانه) در انتخابات محلی فرانسه
 
#بگونه: در انتخابات محلی فرانسه که روز یکشنبه (۲۹ مارس / ۹ فروردین) برگزار شد، از پیروزی احزاب دست راستي حکایت دارد. حزب محافظه كار با پیروزی در ۶۶ استان فرانسه، جناح چپ از جمله حزب حاکم سوسیالیست را شکست داد.

به گزارش يورونيوز،این در حالی است که این احزاب در انتخابات چهار سال پیش، چهل استان این کشور را در دست داشتند.

به گزارش راديو ّآلمان،در انتخابات محلی فرانسه حدود ۴۲ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی بودند. این انتخابات در فرانسه "اهمیتی نمادین" برای ارزیابی قدرت و محبوبیت احزاب این کشور دارد. اختیارات دولت‌های محلی در فرانسه بسیار محدود است.

نیکلا سارکوزی، رهبر حزب “اتحاد برای جنبش مردمی” موسوم به “او ام پ” و رئیس جمهوری سابق راستگرای فرانسه، این پیروزی را حاصل مبارزات انتخاباتی تمام نامزدها در ماههای اخیر دانست و گفت: “آنها با قدرت تعهد خود نشان دادند که ایده های ما می توانند در همه جا و حتی در استانهایی که از دهها سال پیش در اختیار چپگراها بوده، پیروز شوند.”

در این انتخابات، احزاب چپ که ۶۱ استان فرانسه در اختیار داشتند، با از دست دادن ۲۵ استان، اکنون به ۳۴ استان بسنده کردند. حتی فرانسوا اولاند، رییس جمهور، در استان خود شکست خورده است.

مانوئل والس، نخست وزیر سوسیالیست فرانسه، شکست احزاب چپ در این انتخابات را پذیرفت و اختلاف میان این احزاب را دلیل شکست جناح چپ خواند.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی گرچه نتوانست در هیچ استانی پیروز شود اما با استثنایی توصیف کردن آراء حزبش، آن را زمینه ساز پیروزی های آینده برشمرد.

گرچه انتخابات محلی فرانسه در تعیین سیاست‌های عمومی کشور از اهمیت بالایی برخوردار نیست، اما شاخصی برای محبوبیت احزاب به شمار می‌آید. بنا به ارزیابی ناظران سیاسی پس از موفقیت محافظه‌کاران، احتمال نامزدی سارکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بیش از پیش تقویت شده است.

به گفته سارکوزی "رای‌دهندگان فرانسوی" با آرای خود به "دروغ‌ها" و وعده‌های سوسیالیست‌ها پاسخ داده و آنها را مجازات کرده‌اند.

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز دلیل شکست سوسیالیست‌ها را "شکاف" در صفوف چپ‌ها خواند.

به نظر تحلیل‌گران سیاسی رای‌دهندگان به طور سنتی از انتخابات محلی برای ابراز رضایت یا نارضایتی خود از حزب حاکم بهره می‌برند و احزاب نیز می‌توانند به طور واقعی‌تر (در مقایسه با نظرسنجی‌ها) از شمار طرفداران و رای‌دهندگان خود آگاهی یابند.

با توجه به ادامه بحران اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در فرانسه رای‌دهندگان ناضایتی خود را آشکارا از سیاست‌های حزب حاکم سوسیالست به نمایش گذاشتند.

كوتاه شده گزارش راديو آلمان و يورونيوز

No comments:

Post a Comment