Saturday, May 2, 2015



حركت اعتراضی و سراسري معلمان و فرهنگیان ، بن بست شكني اجتماعي
بگونه : از 10 اسفند سال گذشته جنبش معلمين اوج ديگري گرفته است ، در هفته گذشته نيز شاهد يك حركت سراسري و يك اتحاد پيروزمند از جانب معلمان شجاع كشورمان بوديم ، براساس خبرهاي رسيده در اين اتحاد بي نظير ، بيش از 100 شهر بپا خواستند و مطالبات خود را فرياد كردند .
در شرايط اختناق و كنترلهاي شديد امنيتي ، اين حركت در ابعاد كشوري يك تحول عظيم و سرفصل بحساب مي آيد ، علت اينكه از آن را يك سرفصل مي ناميم اين است كه اين تجمع بزرگ از قبل اعلام شده بود ولي هيچ كس نتوانست جلوي برگزاري آن را بگيرد و متوقف كند چرا كه سازمان يافته بود و از طريق شبكه هاي اجتماعي اطلاع رساني شده بود ، از طرفي تهديد و دستگيري معلمان مانع نشد و آنها را مرعوب نكرد.
حرف و شعار و دست نوشته ها در اين حركت سراسري نشان از بغض فرو خورده مردم و معلمين بود ، آنها ميگفتند «معلم به‌پا خیز علیه ظلم و تبعیض»«معلم زندانی آزاد باید گردد» «انتقاد ممنوع- اختلاس آزاد»
وجه برجسته ديگر اين حركت سراسري سرعت در گذاشتن اخبار و عكسهاي آن بر روي اينترنت و شبكه هاي اجتماعي بود كه به اين ترتيب ديوار سانسور را شكستند در حاليكه سايتها و رسانه هاي حكومتي حتي يك خبر كوتاه از اين حركت عظيم و سراسري درج نكردند. در واقع معلمان با اتكا به خود و با يك اتحاد جمعي توانستند صداي خود را به گوش تمام جهان برسانند، بطوري كه خبرگزاريهاي مهم خارجي از جمله آسوشيتدپرس و دو روزنامه مهم آمريكا ( نيويورك تايمز و واشنگتن پست) نيز خبر تظاهرات گسترده معلمان ايران را منتشر كردند.
اما يك سوال اينجا باقيست، و آنهم اينكه چرا اينبار دستگاه حكومتي عليرغم تلاشهاي خود و با شيوه هاي هميشگي براي تهديد و تطميع و وعده و وعيد دادن نتوانست جلو اين حركت را بگيرد؟
اين موضوع چند علت اصلي داشت: در قدم اول ميدانست كه اگر جواب اين حركت معلمان را با قهر و سركوب بدهد بدليل گستردگي و سراسري بودن آن باعث انفجار جامعه مي شود و جنبش معلمان را بيشتر به سمت رادكاليسم مي كشاند كه هزينه اش براي نظام بسيار زياد خواهد بود چرا كه به خوبي از وضعيت انفجاري جامعه آگاه است و ميداند كه كوچكترين جرقه برايش بسيار خطرناك است. در همين رابطه روزنامه رسالت در سرمقاله خود در تاريخ 29 فروردين 94 از قول باند مؤتلفه هشدار داد : خطراتي كه امروز نظام را از
درون و بيرون تهديد مي كند و اگر بيشتر از گذشته نباشد كمتر نيست، بازتوليد «فتنه» است كه ميتواند نظام را به سمت و سوي استحاله و سرانجام براندازي هدايت كند. واضح
است كه منظور از فتنه همان «حركت و قيام سراسري مردم» مي باشد.
بنابراين ميتوان گفت كه اين حركت گسترده و عظيم بن بستي را در زمينه اجتماعي شكست. چرا كه مهار كردن و سركوب حركتهاي اجتماعي و صنفي باعث مي شود راه را براي راديكال شدن و سمت و سوي سياسي گرفتن باز كند و اگر هم دست از سركوب بردارد و ايجاد تجمعات را آزاد بگذارد، با گسترش سيل آساي حركتهاي اعتراضي از سوي اقشار مختلف مردم مواجه خواهد شد كه باز هم براي نظام خطر بزرگي را بهمراه دارد، همان خطري كه سرمقاله روزنامه رسالت نسبت به آن هشدار داده است.
برگرفته از سایت دانشجویی "دانشجو آنلاین"
#ایران #دانشگاه #دانشجو #معلمان #جنبش #اعتراض_سراسری #قیام #همبستگی #بگونه
 
 
 

No comments:

Post a Comment